CERN -- Europejskie Laboratorium Fizyki
Czastek
Pierwsza strona Poczatek tematu Poprzednia strona Nastepna
 strona

Tunel

Tunel LEP-u Ze względu na rozmiar i potencjalne oddziaływanie na ziemię, budynki, sieć dróg itd. tunele akceleratorów znajdują się głęboko pod ziemią. W ten sposób zapewnia się też odpowiednie warunki, jakich wymagają bardzo zaawansowane techniki wykorzystane do budowy akceleratorów.
Elementy, z których zbudowane są duże akceleratory, wymagają niesamowitej precyzji (rzędu 0,1 mm na długości kilku kilometrów) ułożenia tunelu na długich odcinkach. Wiele z bardzo dokładnych metod i urządzeń do pomiaru, wymyślonych na potrzeby budowy akceleratorów, zostało wykorzystanych do budowy "cywilnych" projektów, takich jak np. tunel łączący Anglię i Francję. Sprzet geodezyjny o wielkiej dokladnosci do
 pomiarow na duzych odleglosciach

Okazało się jednak, że umieszczenie tunelu LEP-u pod ziemią uczyniło go wrażliwym na takie czynniki jak zmiana odległości Księżyca od Ziemi czy aktywność na powierzchni Ziemi, co możemy obserwować na wykresie energii wiązek w LEP-ie zmierzonej na przestrzeni tygodni.

Ksiezyc LEP, z uwagi na jego duże rozmiary, jest bardzo delikatnym urządzeniem. Na wartość energii wiązki cząstek może wpływać wiele czynników. Okazało się, ze odległość Księżyca od Ziemi i poziom wody w Jeziorze Genewskim muszą być wzięte pod uwagę przy analizie zmian energii wiązek.

Rysunek pokazuje oddzialywanie pociagu TGV na
 magnesy zakrzywiajace w tunelu LEP-u
TGV
Górny rysunek pokazuje różnicę napięcia pomiędzy ziemią a szynami kolei TGV, przebiegającymi w pobliżu CERN-u, gdy TGV odjeżdża ze stacji w Genewie w kierunku Paryża.

Poniżej widzimy zmiany obserwowane w magnesach zakrzywiających LEP-u dokładnie w tym samym czasie. Istnienie ścisłej korelacji pozwala nam użyć LEP-u do rejestracji rozkładu jazdy pociągów TGV.


Pierwsza strona Poczatek tematu Poprzednia strona Nastepna
 strona
© Copyright CERN - Ostatnia modyfikacja 1998-07-02