CERN -
Europejskie Laboratorium Fizyki Czastek
Pierwsza
strona Poczatek tematu Poprzednia
strona Nastepna strona

Jakie są korzyści z badań podstawowych?

C. H. Llewellyn Smith


3.4 Edukacja

Praca naukowa stanowi doskonałą praktykę w rozwiązywaniu problemów, dla tych, którzy zmierzają zajmować się badaniami stosowanymi i wynalazkami dla przemysłu. Ponadto, w ten sposób rodzą się niezwykle wartościowe kontakty pomiędzy badaczami w różnych gałeziach przemysłu i naukowcami akademickimi, które by nie zaistniały, gdyby pełne kształcenie odbywało sie w przemyśle. Wartość takich układów jest coraz bardziej doceniana przez ekonomistów jako wymierna korzyść z państwowych wydatków na nauki podstawowe 4.

W szczególnym przypadku eksperymentalnej fizyki cząstek ocenia się, że każdego roku na całym świecie nadawanych jest około 300 doktoratów za prace wykonane w CERN-ie (całkowita liczba doktoratów w tej dziedzinie jest przypuszczalnie dwa razy większa) oraz że przynajmniej połowa z tych doktorów znajduje zatrudnienie w przemyśle lub handlu, gdzie ich doświadczenie w pracy nad zaawansowanymi technologicznie projektami w wielkich międzynarodowych zespołach w CERN-ie i innych laboratoriach akceleratorowych jest bardzo cenione.

W dodatku są dowody, że nauki podstawowe (w przypadku fizyki16 szczególnie astronomia i fizyka cząstek, z modnymi hasłami, takimi jak czarne dziury i kwarki) odgrywają ważna rolę w pobudzaniu zainteresowań dzieci nauką i techniką. Jest to nadzwyczaj ważne, choć trudne do wyceny.


Pierwsza
strona Poczatek strony Poprzednia
strona Nastepna strona
© Copyright CERN - Ostatnia modyfikacja 1998-06-23