fotorezystor – oczy światłoluba

Czyli budujemy pojazd sterowany latarką – wykorzystamy fotorezystor jako „oczy”. Czyli muszą być dwa, aby porównywać ilość światła z jednego czujnika i drugiego i na tej podstawie jechać do przodu, zatrzymywać się czy skręcać. Niby proste – choć cała magia tkwi w odpowiednim doborze parametrów decyzyjnych.

analogRead()

Studenci jeszcze nie mieli omawianej tej funkcji na zajęciach z Arduino – więc zaczynamy od podstaw. Uczymy się więc co mierzymy, jakie są ograniczenia Arduino UNO, sprawdzamy odczyty napięcia 3.3V oraz 5V z płytki Arduino, a także baterie AAA.

Przechodzimy dalej do fotorezytora i uczymy się go najlepiej wykorzystać. Skoro Aruino idczytuje napięcie a nie opór – to wykorzystujemy dzielnik napięcia i odczytujemy napięcie. Ale jaka wartość stałego rezystora w dzielniku dla naszego fotorezystora? Testujemy z wykorzystaniem thinkercada!

Dziś bez podłączenia jeżdzącej platformy – to będzie za tydzień!

(c) K.G. 2025

dwa kółka

Kontynuujemy przygodę z L298N – tym razem podłączamy dwa kółka do tymczasowej platformy (udającej podwozie pojazdu). Trzeba się „namęczyć” tworząc konstrukcje prototypową, być kreatywnym i wykorzystywać to, co się ma w zasięgu ręki 😉

Konstrukcje gotowe więc programujemy – zaczynamy od Arduino UNO. Bardzo prymitywny kod sterujący kołami: 1 sek jazdy do przodu, skręcanie 1 sek i tak powtarzane w kółko.

Skoro działa na biurku to… jak działa „w realu”?

Zadowoloenie jest 😉 ale i smuteczek, że pojazdy nie są sterowane… wykonują najprostrze czynności, wcześniej zaplanowane. Dlatego podjeliśmy decyzję, że będziemy sterować latarką – czyli budujemy światłoluba 😉 Zamierzamy prowadzić światło latarki przed pojazdem, a pojazd ma podążać za nim. Do dzieła!

(c) K.G. 2025

nowe rozdanie: 2025

Zebrała się grupka zainteresowanych osób więc zaczynamy! Spotykamy się we wtroki o godz. 11:30.

mostek H

Poznajemy moduł elektroniczny L298N realizujący mostek H – od czegoś trzeba zacząć 😉 Z zajęć z Podstaw elektroniki wiemy, jak to działa, dlatego teraz wykorzystujemy gotowy moduł L298N.

Rozmawiamy sobie o parametrach tego układu, o jego wadach i zaletach – ale przede wszystkim podłączamy i działamy (teoretyzować sobie można, ale my chcemy działać).

Jeszcze nic nie programujemy, koncentrujemy się na zrozumieniu działania układu w praktyce.

(c) K.G. 2025