Maskotka, Wieloklik i PM2D3D

Maskotka – podwozie OK!

Sporo brutalnej „zabawy” w drwala z ręczną piłką 😛 i choć nie wygląda to za dobrze – to zadanie wykonane! Otwory powiększone i koła zamocowane.

Zmodyfikowane podwozie Maskotki.

Wypada umieścić słowo wyjaśnienia: nie chcieliśmy zdejmować obudowy Maskotki aby powiększyć te otwory (z pewnością to by ułatwiło sprawę). Obudowa przytwierdzona jest do podwozia wkrętami stolarskimi więc ich ponowne wkręcenie nie gwarantowałoby trzymania obudowy. W takim razie lepiej zrobić nowe otwory – ale to z kolei pozostawi wiele (niepotrzebnych) otworów. Dlatego więc męczyliśmy się z powiększaniem otworów z założoną obudową.

Wieloklik

Sprawa rozwojowa – zliczanie klików to za mało, teraz poprzeczka poszła w górę i Pan Marek zlicza dwukliki i trzykliki (są takie wyrazy w języku polskim? jak nie, to już są ;-).

Prace nad dwuklikiem i trzyklikiem…

Więcej na stronie projektu.

Maszyna 2D3D

Ostatnia prosta – ekranik Nokii. Zamontowany (wszystko udało się upchać do środka!) ale co najważniejsze – działa od pierwszego podłączenia (sam Autor projektu się tym zdziwił). Trzeba było jedynie zmniejszyć kontrast, bo Nokia zasilana przez Arduino podłączone do PC-ta miała inne napięcie niż Nokia zasilana z Arduino z dedykowanym zasilaczem (niby mały szczegół…).

Większy ekranik w maszynie – jest wyrażniej!

Pan Bartek rozbudował menu – można poruszać się (przewijać) po wszystkich plikach z katalogu na karcie SD, nie tylko kilku pierwszych. To istotne usprawnienie.

Przerwa świąteczna – kiedy kolejne spotkanie?

Zapraszam w piątek 3 stycznia 2020 r. o godz. 12:00.

(c) K.G. 2019

Czujka pola magnetycznego SS49 oraz Maskotka

Maskotka – napęd

A jednak znowu piłka do drewna (płyty)… Otwory za wąskie na koło z mocowaniem. Bywa…

Czujka pola SS49E

Znana na zajęciach Fi-BOTa i powraca ponownie. Tym razem w połączeniu z kolorymi kółkami WS2812b. Odczytujemy czujkę i w zależności od wartość pola zaświecamy tyloma LEDami ile trzeba. Na dodaek nasza czujka odczytuje dwa bieguny, w szkole „kolorowane” na kolor niebieski i czerwony – właśnie tak i my będziemy swiecić! Prace w toku….

Maszyna 2D3D

No to sporo pracy z tą wymianą ekraniku z OLEDa na Nokie 5110. Pan Bartek zaprezentował własne moduły ułatwiające połączenia i niebawem (na Gwiazdkę?) może będzie wszystko działać 😉

Moduł BB-Nokia 😀
BB-Nokia zamocowana…

Przerwa świąteczna – kiedy kolejne spotkanie?

Zapraszam w poniedziałek 23 grudnia 2019 o godz. 12:00.

(c) K.G. 2019

Wieloklik i Maskotka

Maskotka – napęd

Sporo manualnej pracy z tą Maskotką… Czasami elektronik/progamista musi się „urbrudzić” i popracować trochę najprostrzymi narzędziami – śrubokrętem, piłką do metalu lub do drewna (u nas: płyta wiórowa). No tak, ale zadanie poszerzenia otworów na koła bez demontażu obudowy – wykonane!


Otwory nan nowe koła – piękne być nie muszą, tam nikt nie zajrzy.

Wieloklik

Nowy projekt – może niekoniecznie duży, ale baaaardzo użyteczny. Fajnie, że ktoś sam się tym zainteresował i zrealizował. Szczegóły na stronie projektu.

Schemat z zajęć…

Po całogodzinnej zabawie udało się zrealizować Wieloklika – brawo! Pozostał jedynie malutki szczególik do dopracowania, ale to już za tydzień.

(c) K.G. 2019

Maskotka – 2-gi etap

Plany z Maskotką są duże: 1) wymiana kół (co wiąże się z powiększeniem otworów w podstawie Maskotki), 2) zrobienie profesjonalnej konsoli sterującej – a wszystko to do polowy stycznia 2020. Zobaczymy 😉

Odpowiednie narzędzia to podstawa – z taką piłą to daleko nie pojedziemy…
Stare koła już odłączone i czekają na powiększne otwory… Nowa piła potrzebna! Mniejsza, zręczniejsza (bo nie chcemy wszystkiego demontować).
Konsola, w tracie projektowania. Bazujemy na projekcie edukacyjny z Amsterdamu – ale niebawem zdemontujemy wszystko i na tej podstawie zbudujemy własną (z komponentami nam potrzebnymi),

W kolejnym tygodniu wymiana kół – piłowanie nadwozia – oraz prace nad konsolą? Zobaczymy!

(c) K.G. 2019

RaspberryPi 4 – test Mathematicy

Nowa malinka z 4GB RAMu – jaką ma wydajność w moim teście Mathematicy?

Uruchomienie

System startuje w około 20 sek (liczone od momentu włączenia zasilania do uruchomienia X-ów i odpalenia terminala). Porównując to do RPi v3 jest szybszy o jakieś ~10s. Sama Mathematica startuje szybciutko, choć czasu nie liczyłem – ale jest zdecydowanie szybciej niż na RPi Zero, gdzie (przypomnę) start Mathematicay zajmował ponad 2 minuty!

Distributor ID: Raspbian
Description: Raspbian GNU/Linux 10 (buster)
Release: 10
Codename: buster

Testy Mathematicy

Nie ma się co oszukiwać – 4 GB RAM robi swoje. Podczas testów system działa sprawnie, jest bardzo responsywny, temperatura na procku dochodzi do 42C, a zużycie RAMu wskazuje około 420 MB. Jest więc duży zapas, i dlatego wszystko działa jak powinno.

Nowe wyniki, system Raspbian Buster:

                                     TEST1 EXPORT TEST3 TEST4  
RPi v4, 4GB, 1.5GHz 6.0 s 7.3 s 10.2 s 1.6 s  
RPi v3B, 1GB, 1.2GHz 26.2 s 27.6 s 47.1 s 6.9 s  

Wyniki w tabelce to wynik poleceń Timing[] Mathematicy i poszczególnych testów. Wychodzi na to, że malinka v4 jest około 4x szybsza od malinki v3 model B. Nie tłumaczy tego wzrost prędkości pojedynczego rdzenia (1.5GHz to „tylko” 25% od 1.2 GHz), ani zastosowanie pamięci DDR4 (w stosunku do DDR2) – ale całość już robi swoje (co widać). Sam rozmiar RAMu nie grał tu chyba istotnej roli – jak wspomniałem wcześniej, zużycie pamięci było maksymalnie ~420MB.

Podsumowując

RPi v4  – baaaardzo fajne urządzenie, choć wymaga chłodzenia – podczas moich testów system grzał się do 42C (vcgencmd measure_temp) mimo zastosowania chłodzenia aktywnego – wiatraczka 5V. Było więc dość głośno 😛 Te same testy RPi v3 z chłodzeniem pasywnym wskazywał 53C ale nic-a-nic nie szumiało.